MENU Categorieen

Remvoering

Een remvoering wordt geklonken of gebonden aan een remband of remschoen om de wrijving te creëren, die nodig is om te remmen. Het kan worden vervaardigd van asbest, mineralen, fijne draad of ander materiaal. De remvoering werden in augustus 1888 bedacht door Bertha Benz, de vrouw van Karl Benz, uitvinder van de eerste gepatenteerde auto. 

Het remsysteem

Tot de componenten van een remsysteem behoren remblokken of remschoenen, die bestaan uit een remvoering, die is verbonden met een metalen rug. Wanneer de rem is ingeschakeld, wordt het kussen of de schoen tegen een metalen schijf of trommel gedrukt die aan het wiel is bevestigd, waardoor deze wordt vertraagd of gestopt. De voorwaartse beweging van het wiel wordt omgezet in warmte, waardoor de remvoering worden blootgesteld aan hoge temperaturen. Vanwege deze reden is een remvoering meestal gemaakt van asbest. De eerste asbest remvoering werden in 1908 ontwikkeld door Herbert Frood. De meeste voertuigen gebruiken meerdere sets remblokken en een of meer koppelingen. Remblokken en -schoenen worden meestal paarsgewijs verkocht.

Wie werken met een remvoering?

Automobielmechanica verwijderen en vervangen versleten remvoeringen op een dagelijkse basis. Veel autobezitters, vooral oudere of vintage auto's, kunnen zelf een remvoering vervangen en kunnen een vriend of familielid hierbij helpen. Medewerkers van de assemblagelijn mogen remmen in nieuwe voertuigen installeren. Fabrikanten van auto-onderdelen kunnen nieuwe remmen monteren of oude kussens en schoenen opnieuw gebruiken. Exploitanten van zware machines die hun eigen onderhoud uitvoeren, kunnen ook oude voeringen vervangen. Autokerkers kunnen eveneens wrijvingsmaterialen hanteren.

Waar worden remvoeringen gevonden?

De meeste motorvoertuigen, van auto's tot treinen, hebben remmen en meestal meer dan één set remvoering. Asbesthoudende remvoeringen worden meestal aangetroffen in personenauto's, lichte en zware vrachtwagens, motorfietsen, bussen en zware machines zoals kranen, tractoren en locomotieven. De meeste personenauto's hebben schijfremmen op de voorwielen, trommelremmen op de achterwielen. Elke set remmen vereist voeringen. Grotere voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen, vereisen robuuste remvoeringen. Sommige zware machines kunnen meerdere sets remmen hebben. Een kraan kan bijvoorbeeld remmen op de wielen of rupsen die deze naar voren bewegen, remmen om de rotatie van de cabine te regelen en remmen om de giek of arm van de kraan te besturen.

Asbestblootstelling van remvoering 

Wanneer de remmen zijn ingeschakeld, zijn ze onderhevig aan hoge temperaturen wanneer de beweging van de wielen wordt omgezet in warmte-energie. Ze ervaren ook enige geleidelijke slijtage door contact met deze bewegende metalen onderdelen. Om ervoor te zorgen dat de remmen goed werken, moeten de remvoering regelmatig worden vervangen of vernieuwd. De automonteur kan op verschillende manieren worden blootgesteld aan asbeststof. Bij een typische reparatie van de rem moet geaccumuleerd remstof worden weggenomen voordat de oude kussens of schoenen worden verwijderd. Dit gebeurt vaak met een klein penseeltje of met een explosie van samengeperste lucht. Beide methoden kunnen ervoor zorgen dat asbestdeeltjes in de lucht worden.
Heeft u een vraag?
+31 (0)85 4874800
info@kuhne-industrie.nl
   
test